Barter to w rzeczywistości dobrze znane działanie: handel wymienny. Polega ona na wymianie między dwiema osobami, dwiema firmami lub firmą i osobą, bez żadnej metody płatności. Z jednej strony jedna osoba daje produkt lub usługę drugiej osobie. A druga osoba daje ci coś podobnego
Spis treści:
Czym jest barter?
Wyobraźmy sobie, że istnieją dwie firmy. Jedna produkuje mleko, a druga przetwory mleczne. Mogą one dojść do porozumienia w taki sposób, że firma mleczarska zaopatruje firmę mleczarską, a firma mleczarska oferuje w zamian swoje produkty firmie mleczarskiej, tworząc dla niej markę własną.
Barter jest czymś, co było i jest obecne na świecie. Jest wiele osób, które decydują się na tego typu relacje z innymi firmami w taki sposób, że towary lub usługi są wymieniane bez użycia pieniędzy. Ale wyróżnia się tym, że istnieje handel, który jest negocjowany i który dla obu stron jest sprawiedliwy. Nie oznacza to jednak, że zawsze tak będzie. Może się okazać, że znajdziesz firmy lub osoby, które przywiązują większą wagę do tego, co wymieniają, niż ma to miejsce w rzeczywistości (zarówno wysoką, jak i niską).
Rodzaje wymiany barterowej
Zwykły barter
Znany również jako barter bezpośredni. Ma miejsce, gdy dwie firmy decydują się na wymianę towarów lub usług w taki sposób, że obie firmy czerpią korzyści z barteru. Innymi słowy, odbywa się to w sposób sprawiedliwy dla obu stron, ponieważ obie odnoszą korzyści. Na przykład firma, która ma puste lokale i chce je wynająć; oraz firma internetowa, która szuka lokalu na założenie biura w celu sprzedaży. Pierwsza firma mogłaby wydzierżawić lokal w zamian za dostarczenie Internetu do biura przez drugą firmę, podczas gdy druga firma mogłaby prowadzić swoje biuro w lokalu i musiałaby jedynie w tym celu zapewnić łączność z biurem.
Barter złożony
Złożony lub pośredni barter obejmuje nie tylko dwie firmy jako „podmioty”, ale o wiele więcej. Co więcej, odbywa się on za pośrednictwem wyspecjalizowanej platformy. Sposób działania tego rodzaju barteru jest prosty: firmy wykonują szereg usług lub wysyłają produkty innym, za co otrzymują kredyty, które mogą wykorzystać do wymiany na produkty lub usługi od innych subskrybentów platformy. Aby to wyjaśnić, wyobraźmy sobie, że istnieje platforma dla twórców. Mogą oni realizować napływające zamówienia, za co otrzymują kredyty. Kiedy osiągną minimum, z tym kredytem mogą z kolei prosić o rzeczy od innych. Można powiedzieć, że powstaje społeczność, w której każdy pomaga każdemu.
Zalety i wady barteru
Nie ma wątpliwości, że barter może być całkiem atrakcyjną opcją, zwłaszcza że odkładamy pieniądze lub jakąkolwiek metodę płatności, aby wymieniać towary i usługi w uczciwy sposób. Ale czy jest to tak dobre, jak mogłoby się wydawać, czy też ma ciemną stronę, o której nie wiemy?
Wśród zalet, które znajdujemy, najważniejszą jest bez wątpienia otrzymywanie tego, czego ludzie potrzebują. Innymi słowy, istnieje „brak”, który może zostać zaspokojony przez inną osobę (lub firmę). A to z kolei ma „brak”, który można zaspokoić. W ten sposób, dzięki porozumieniu, obie strony odnoszą korzyści.
Kolejną korzyścią jest możliwość ruchu akcji. Dzieląc się nim z inną firmą, nie stoi on w miejscu, nie niszczeje ani nie psuje się. A jeśli dodamy do tego fakt, że kapitał ekonomiczny nie jest dotykany, ale udaje nam się zaspokoić potrzeby firmy, technika ta jest dość atrakcyjna.
Nie wszystko jest jednak „różowe”. W rzeczywistości ma dwie wady, o których nie należy zapominać. Pierwsza z nich związana jest z czasem i wysiłkiem, jaki trzeba włożyć w znalezienie firmy, która może być zainteresowana i z którą można się połączyć i zawrzeć umowę. Nie jest to wcale łatwe i wymaga wielu negocjacji, odmów i nieudanych transakcji.
Druga wada wiąże się z wyceną towarów lub usług. Czasami wartość, jaką każdy z nas nadaje swojemu własnemu, nie odpowiada rzeczywistości, a to oznacza więcej negocjacji, a nawet zerwanie z tego powodu.
Barter. Kiedy ta strategia może być użyteczna?
Nie jest łatwo zawrzeć umowy między firmami, na mocy których wymieniają się one między sobą towarami i/lub usługami. Przynajmniej nie między dużymi firmami. Jednak małe i średnie firmy, to inna sprawa. W szczególności lokalne firmy lub sklepy na wsiach, w małych miastach, itp. Często zdają sobie sprawę z potencjału, jaki można zaoferować poprzez zawarcie umowy z innymi powiązanymi firmami.
Barter: (c) Ufoludek.pl / GT
Zobacz też:
> Porównywarki cenowe
> Ekoshopping