Od lat mailują oraz telefonują do nas osoby z firm (często film eventowych), których interesuje zaproszenie najlepszego karykaturzysty na event. Często osoby te mają niemal zerowe pojęcie na temat karykatury eventowej oraz tego, jak taką sprawę załatwić. Zwykle chodzi o wstępne zapytanie, rozeznanie się w sytuacji. Często – o znalezienie najtańszego karykaturzysty
Poniżej kilka podpowiedzi fachowca dla tych, którzy mają mgliste pojęcie na temat profesjonalnego rysowania karykatur na eventach. Podobnie jak 99% Polaków bardzo stereotypowo rozumieją wszystko, co kryje się pod słowami: karykatura i karykaturzysta. A skoro chcesz zatrudnić karykaturzystę na event – powinieneś wiedzieć trochę więcej niż przeciętny Polak.
Spis treści:
Karykaturzysta eventowy – to powinieneś wiedzieć
1. Karykaturzystów różnej maści (profesjonalnych i amatorów) można policzyć na palcach kilku rąk. W większości amatorzy dorywczo rysujący coś, co można nazwać karykaturami. Czasem też artyści bez specjalizacji, dla których rysowanie karykatur, to jedna z szeregu dziedzin plastyki którymi się zajmują. Karykaturzystów eventowych, specjalistów – jest zaledwie kilku.
2. Jeśli organizujesz event i chcesz aby uświetnił go obecnością karykaturzysta eventowy – im szybciej uświadomisz sobie, że profesjonalnych karykaturzystów eventowych jest garstka – tym szybciej i skutecznie załatwisz sprawę.
3. Nie licz na to, że w każdym regionie Polski albo w każdym dużym mieście, znajdziesz karykaturzystę eventowego. Możesz poświęcić wiele godzin (może faktycznie masz dużo czasu?) i próbować, ale jest niewielkie prawdopodobieństwo, że to się uda. Po długich poszukiwaniach możesz znaleźć przypadkową osobę która twierdzi, że jest „profesjonalistą” i może coś narysować na evencie, skoro jest ktoś, kto za to chce zapłacić. A przecież podobno szukasz fachowca.
Karykaturzysta na event – szybkie karykatury
4. Możesz oczywiście pójść/pojechać osobiście na jedną z kilku ulic w Polsce (np. Krupówki w Zakopanem), gdzie w wakacje rysują karykaturzyści uliczni. Spróbować namawiać któregoś, aby przejechał się np. 300-500 kilometrów na kilkugodzinny event kończący się koło północy. Ale jeśli to zima – na pewno karykaturzystów tam nie znajdziesz. Zresztą i tak na pewno nie masz czasu do długie poszukiwania. I pamiętaj, to karykaturzyści uliczni, a nie eventowi. Czym różnią się ci pierwsi i drudzy – pisaliśmy nie raz na blogu Karykatury.com.
5. Jeśli masz dużo czasu na poszukiwania czyli research – to prawdopodobnie znaczy, że na event szukasz taniego karykaturzysty czyli amatora. Profesjonalistów znajdziesz błyskawicznie i oni się nie ukrywają, na pewno wiesz co to wyszukiwarka.
Karykatury na żywo jako atrakcja imprez firmowych
6. Jeśli znany, rozchwytywany karykaturzysta eventowy aktualnie ma wolny termin który cię interesuje, a cena jest rozsądna – zrób wszystko, aby ci nie uciekł. Rezerwuj termin, podpisuj umowę, wpłacaj zaliczkę. Nawet tego samego dnia ten właśnie karykaturzysta może mieć podobne zapytanie na ten sam termin, a przecież nie może rysować na dwóch eventach na raz. Są klienci, którzy w godzinę potrafią podjąć decyzję, podpisać umowę i wpłacić zaliczkę. Jeśli będziesz się długo zastanawiać, konkurencja sprzątnie ci najlepszego karykaturzystę, na którego właściwie się zdecydowałeś. Będziesz musiał szukać gorszej klasy fachowca, pracującego niekoniecznie za mniejsze, a może nawet za większe pieniądze.
7. Nie zrażaj do siebie karykaturzysty, do którego wysyłasz zapytanie. Jeśli napiszesz: „Szukam pilnie karykaturzysty, czekam na telefon pod numerem…” – to oznacza, że szukasz kogokolwiek, że takie pytania wysyłasz na chybił-trafił. Że adresata traktujesz z wyższością, a tego nikt nie lubi, wiec ci najlepsi na pewno takiego e-maila zignorują. To ty jesteś w potrzebie, tymczasem naiwnie wydaje ci się, że możesz dyktować swoje warunki. Prawdopodobnie zatelefonują ci, którym bardzo zależy na jakimkolwiek zleceniu czyli nie ci, których chciałbyś, aby rysowali karykatury na twoim evencie. Jeśli naprawdę poszukujesz profesjonalisty, zależy ci na dobrej klasy fachowcu (poziom eventu i zadowolenie jego uczestników, to sprawy naprawdę ważne) – zadaj sobie minimum trudu, a nie spamuj.
Karykatury na żywo na evencie firmowym
8. Jeśli organizujesz event w atrakcyjnym dniu kalendarza (Walentynki, Andrzejki, Sylwester, itd), w którym organizowanych jest wiele eventów – prawdopodobnie wszyscy profesjonalni karykaturzyści eventowi już są zajęci. Chyba, że do tego czasu jest jeszcze powiedzmy pół roku. Dotychczasowy rekord Karykatury.com, to 8 zapytań na ten sam dzień, od organizatorów imprez z różnych miejsc Polski.
9. Jeśli zaspałeś i wszyscy fachowcy mają już umowy na konkretny dzień – nie zatrudniaj jednego z amatorów tylko dlatego, bo fachowcy są już zajęci. Albo dlatego, że ktoś jest okazjonalnie tani albo twój klient na swojej imprezie”musi mieć” jakiegokolwiek karykaturzystę. Lepiej kupić więcej wódki i innych rzeczy, z których uczestnicy eventu będą zadowoleni. Bo to, że załatwiłeś amatora – wszyscy poznają już po pierwszym rysunku, jaki zrobił na evencie. Może być wstyd jak cholera.
10. Jeśli planujesz event, na którym ma być kilkaset osób – tym bardziej szukaj karykaturzystów, którzy rysują szybko. Potrzebują maksymalnie 5 minut na narysowanie jedną karykaturę. Choć sjest i taki, który w 5 minut rysuje 3 osoby. Nie wierzysz, niemożliwe? To znaczy, że wciąż nic nie wiesz o tej branży i jeszcze go nie wyguglowałeś. I jeszcze nie wiesz, że w Polsce mieszka artysta nazwany w Nowym Jorku jednym z najszybszych karykaturzystów świata.
Karykaturzysta na event: (c) Ufoludek.pl
Zobacz też:
> Karykaturzysta na wesele
> Karykaturzysta Kraków