Ma ponad 130 metrów długości, 25 metrów wysokości i połączyła ze sobą gminy Czerwonek, Suchy Las i Poznań. Nowa kładka pieszo-rowerowa może stać się nie tylko wygodnym połączeniem dla rowerzystów i pieszych, ale również atrakcją turystyczną. Koszt inwestycji wyniósł 27 milionów złotych, a wartość dofinansowania projektu środkami unijnymi wynosi 4,3 mln złotych
Spis treści:
Kładka dla pieszych i rowerzystów
Oddana u użytku kładka składa się z trzech przęseł o konstrukcji podwieszonej z betonowym mostem o długości 133,7 metrów i szerokości 3,9 metra. Znajduje się 10 metrów nad lustrem wody. Obiekt umożliwia jednoczesne korzystanie z niego przez pieszych i rowerzystów. Przeprawa powstała na wysokości zespołu poklasztornego cysterek w Owińskach.
Konstrukcja kładki stanowi unikatowe rozwiązanie. Najwyższy taras widokowy będzie znajdował się na wysokości 25 metrów nad terenem, co pozwoli na podziwianie terenu Warty z wysokości koron drzew, co samo w sobie będzie stanowić atrakcję turystyczną.
Budowa kładki rozpoczęła się w 2021 roku, a koszt inwestycji wyniósł 27 milionów złotych. Realizacja inwestycji to efekt współpracy Gminy Czerwonak z Miastem Poznań, Powiatem Poznańskim i Gminą Suchy Las.
Zeroemisyjny transport na Wielkopolsce
Ta inwestycja jest rozwiązaniem kluczowych kwestii komunikacyjnych w przekraczaniu rzeki Warty. To nie tylko inwestycja rekreacyjna, ale przede wszystkim zmierzająca do zachęcenia mieszkańców, do tego, aby wybierali zeroemisyjne środki transportu. To jeden z siedmiu projektów poświęconych zeroemisyjnemu transportowi przedstawionych przez partnerstwo samorządów jakim jest metropolia poznańska, która realizuje ich wiele w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Wszystkie te projekty otrzymały dofinansowanie.
Kładka pieszo-rowerowa w Owińskach i okoliczne atrakcje
Kładka przez Wartę powstała na wysokości zespołu poklasztornego cysterek w Owińskach. Po drugiej stronie rzeki zejście usytuowano na pograniczu Poznania i Suchego Lasu. Most połączył więc aż trzy gminy. Dodamy, że od XIII wieku do lat 40. ubiegłego stulecia funkcjonowała w tym miejscu przeprawa promowa, która łączyła Radojewo z Owińskami.
Po stronie gminy Czerwonak kładka jest „bramą” do Puszczy Zielonki i jej sąsiednich atrakcji: kąpieliska Akwen Tropicana, malowniczych zbiorników pożwirowych, unikatowego Parku Orientacji Przestrzennej i Biblioteki Zapachów oraz do zabudowań pocysterskich. Z zejścia po stronie Owińsk do wieży na Dziewiczej Górze jest około 6 kilometrów.
Na zachodnim brzegu do kładki można dojechać lub dojść od strony Radojewa – ul. Piołunową lub przedłużeniem ul. Nadwarciańskiej jadąc z Naramowic. Z końcowego przystanku tramwajowego przy ul. Błażeja do wejścia na kładkę jest około 7 kilometrów, natomiast z pętli Radojewo to tylko 2 kilometry.
Bezpłatna aplikacja mobilna powie więcej
Na kładce umieszczono InfoKiosk, wyświetlający rozmaite informacje oraz ciekawostki turystyczne z okolicznych gmin. W ramach projektu pn. „Rozbudowa systemu dróg pieszo-rowerowych w Owińskach wraz z budową kładki pieszo-rowerowej przez rzekę Wartę” zainstalowano elektroniczny system wspierania bezpieczeństwa i orientacji przestrzennej osób z niepełnosprawnościami. Jest to system umożliwiający komunikację dla osób z niepełnosprawnością, głównie wzrokową, pomiędzy obiektem kładki pieszo-rowerowej a dworcem PKP w Owińskach. Aby korzystać z systemu, potrzebne jest urządzenie mobilne wyposażone w aplikację YourWay. Aplikację można bezpłatnie pobrać ze sklepu Android lub iOS.
Kładka pieszo-rowerowa: (c) Ufoludek.pl / Twój Tydzień Wielkopolski
Zobacz też:
>Informacje o plecakach