Ostatnie dni przed świętami Bożego Narodzenia, to czas intensywnych zakupów. Sklepy i centra handlowe przeżywają wtedy prawdziwe oblężenie. To najlepszy okres w całym roku dla handlowców
Spis treści:
Zakupy wśród kolęd
Stałym elementem towarzyszącym przedświątecznym zakupom jest grająca w sklepach muzyka. Kolędy i świąteczne przeboje mają umilać klientom czas zakupów. Czy jednak tak jest rzeczywiście? Reakcje klientów częstą są negatywne. Muzyka dosyć często jest zbyt głośnia, męcząca, wręcz odstraszająca.
Na problem głośniej muzyki w sklepach klienci zwracają szczególnie uwagę właśnie w grudniu. W punktach handlowych panuje wówczas bardziej odczuwalny niż zazwyczaj hałas związany ze zwiększoną liczbą klientów i układaniem towaru na półkach. Dodatkowo większość osób jest zmęczona dniem pracy. Głośna muzyka w sklepie staje się więc wyjątkowo irytująca i przekłada się na gorsze samopoczucie.
Akustyka i zakupy
W USA wpływ muzyki na zachowania konsumentów bada się od lat. Powstało na ten temat wiele obszernych analiz i książek. Julian Treasure, ekspert z dziedziny dźwięków twierdzi, że poprawienie akustyki punktu handlowego może zwiększyć wartość sprzedaży w sklepie o 5-10 procent.
W Polsce nikt dogłębnych badań nie prowadził, panuje przekonanie, że muzyka jest konieczna i umila zakupy. Jednak wielu klientów narzeka na sklepy i galerie handlowe. Nie bez powodu. Hałas wpływa negatywnie na zachowanie i samopoczucie. Poziom 70-80 dB jaki panuje w głośnym sklepie czy restauracji, powoduje psychologiczno-fizjologiczną reakcję organizmu. Osoby przebywające w takich warunkach zaczynają być zirytowane, wzrasta im ciśnienie krwi, są zdekoncentrowane i zmęczone. Te negatywne reakcje są jeszcze silniejsze, gdy hałaśliwe dźwięki są niechciane.
Muzyka w sklepach, klienci i sprzedawcy
Klienci mają jednak alternatywę, mogą po prostu opuścić głośny sklep i zrobić zakupy w bardziej przyjaznym punkcie handlowym. Jednak takiej możliwości nie mają pracownicy sklepów i marketów. Dla nich słuchanie kilka godzin dziennie głośnych kolęd bywa nie tylko udręką, ale przekłada się także na zdrowie. Hałas trwający stale w miejscu pracy może powodować trwałe osłabienie słuchu. Problem bywa poruszany co jakiś czas w okresie świątecznym przez związki zawodowe. Jednak nie ma regulacji prawnych, by zabronić pracodawcom puszczania kolęd, lub choćby ustalić maksymalne natężenie hałasem.
Akustykę można zmienić
Świadomość właścicieli galerii handlowych i sklepów dotycząca odpowiednich warunków akustycznych wnętrz powoli się zmienia. Przykładem odpowiednio zaprojektowanej inwestycji jest na przykład warszawska galeria MODO Domy Mody. Aby zapewnić odpowiednią akustykę, zamontowano tam 530 szt. wyspowych sufitów w różnych kształtach (koła, elipsy, trójkąty, sześciokąty). Sufity wyspowe zainstalowane w ciągach komunikacyjnych skutecznie pochłaniają niepotrzebny szum i hałas. W innych częściach tego centrum handlowego zainstalowano też tradycyjne akustyczne sufity mineralne.
Podobne rozwiązania poprawiające akustykę można zamontować w istniejących sklepach i galeriach handlowych, a zakupy wśród muzyki mogą stać się przyjemnością.
Muzyka w sklepach w Ufoludek.pl
Zobacz też:
> Automaty vendingowe