Wzrasta liczba samochodów elektrycznych na polskich ulicach. Ich liczne zalety, takie jak brak emisji spalin, sprawiają, że coraz częściej decydujemy się na zakup. Jednak na pytanie, czy warto kupić samochód elektryczny, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. To rozwiązanie ma swoje plusy i minusy
Spis treści:
Samochód elektryczny – mniejsze koszty utrzymania
Osoby, które zdecydują się na zakup tego rodzaju pojazdu, często zgadzają się, że korzystanie z modeli z baterią zamiast z baku, jest opłacalne. Jednak należy pamiętać, że obniżenie kosztów użytkowania poprzez ładowanie, nie zawsze oznacza całkowitej redukcji tych kosztów. Największe oszczędności przynosi ładowanie samochodu elektrycznego z gniazdka, czyli z ładowarki ściennej (Wallbox).
Na przykład, koszt ładowania samochodu o baterii o pojemności 80 kWh obecnie wynosi około 40 zł, przy cenie 0,50 zł za 1 kWh energii. Można obniżyć tę cenę, korzystając z paneli fotowoltaicznych do magazynowania energii. Samochód o takiej baterii ma zasięg około 500 km. Jednak czas ładowania może wynosić nawet kilkanaście godzin.
Ile za ładowanie akumulatora?
Czy jadąc samochodem elektrycznym, naprawdę oszczędzamy na paliwie? Nie każda osoba ma możliwość ładowania samochodu z sieci w domu. Dla użytkowników samochodów elektrycznych, którzy będą uzupełniać energię akumulatora w mieście lub na autostradzie, jest to już mniej opłacalne. Wiele zależy to od szybkości ładowarki. Im szybciej dostarcza ona prąd do baterii samochodu, tym wyższy jest koszt usługi.
Cena ładowania zazwyczaj wynosi od 1 do 3 zł za 1 kWh. Dla samochodu z baterią o pojemności 80 kWh, oznacza to wydatek od 80 do 240 zł za zasięg około 500 km. Warto więc zastanowić się, jaki samochód elektryczny kupić. Dla osób jeżdżących głównie na krótkich trasach, lepszym rozwiązaniem mogą być pojazdy o krótszym zasięgu, ale też z mniejszymi bateriami.
Dostępność stacji ładowania
Dyskusja na temat wartości zakupu samochodów elektrycznych dotyczy nie tylko kosztów zakupu i użytkowania takich pojazdów, ale także problemu ograniczonej dostępności stacji ładowania. Szczególnie w miejscach oddalonych od dużych miast i autostrad, podłączenie samochodu do gniazdka jest trudne. Liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych, choć rośnie, wciąż jest niewielka, w porównaniu do liczby stacji benzynowych. Jest to również problem dla kierowców mieszkających w dużych miastach. Ważne jest zaplanowanie trasy, uwzględniającej stacje ładowania, zwłaszcza gdy planuje się podróż poza miasto, głównie drogami lokalnymi.


A może samochód hybrydowy?
Osoby podróżujące często poza dużymi miastami, mogą wybrać hybrydę. Pojazdy tego typu mają zarówno silniki spalinowe, jak i elektryczne, co daje większą elastyczność przy wyborze trasy. Problem z ładowaniem samochodów na baterie jest największym wyzwaniem, przed którym będzie stać branża motoryzacyjna w najbliższych latach. Można się zastanawiać, co powinno być pierwsze – duża liczba stacji ładowania przy niewielkiej liczbie samochodów elektrycznych, czy odwrotnie. Budowa takich stacji wydaje się nieuzasadniona ekonomicznie. Jednak bez zwiększenia ich liczby, trudno będzie promować bezemisyjny transport.
Zalety samochodów elektrycznych
Oprócz istotnych wad, samochody elektryczne mają wiele zalet, w tym niższe koszty napraw. Serwisowanie takiego pojazdu jest łatwiejsze. W przeciwieństwie do samochodów spalinowych, samochody elektryczne mają mniej części i ograniczoną liczbę podzespołów, które mogą się popsuć. Koszty ich wymiany zależą od konstrukcji samochodu. Najdroższą częścią jest bateria. W praktyce koszty te mogą dorównywać cenie samego samochodu, czyli około 50-100 tys. zł za nowy zestaw akumulatorów. Można też skorzystać z używanych baterii, które kosztują znacznie mniej, około 20-30 tys. zł.
Jakiego „elektryka” kupić?
Ze względu na wysokie koszty wymiany, warto zastanowić się, gdzie kupić samochód elektryczny. Najlepiej jest kupić go od producenta, który oferuje długą gwarancję na pojazd, gdyż średnio wynosi ona aż 8 lat. Ponieważ baterię trzeba wymieniać co 3-4 lata, można ją wymienić za darmo dwukrotnie. Innymi słowy, dopiero po ok 8 latach użytkowania samochodu elektrycznego, właściciel może ponieść koszty związane z wymianą baterii. Jednak warto zauważyć, że technologia baterii stale się rozwija. To oznacza, że nowe modele samochodów elektrycznych mają coraz lepsze i trwalsze baterie. Przewiduje się, że w przyszłości koszty wymiany tych baterii będą niższe.
Innym aspektem, który należy wziąć pod uwagę przy zakupie samochodu elektrycznego, jest koszt ubezpieczenia. Obecnie ubezpieczenie samochodu elektrycznego może być nieco droższe niż ubezpieczenie samochodu spalinowego. Jednak z biegiem czasu, w miarę wzrostu popularności samochodów elektrycznych, można oczekiwać, że koszty ubezpieczenia będą się wyrównywać.
Ulgi podatkowe
Warto również wspomnieć o korzyściach podatkowych, które mogą wynikać z zakupu samochodu elektrycznego. W niektórych krajach, w tym w Polsce, istnieją ulgi podatkowe dla osób korzystających z samochodów elektrycznych. Może to obejmować zwolnienie z opłaty za użytkowanie wieczyste, niższe stawki podatku drogowego lub ulgi podatkowe przy zakupie samochodu.
Samochód elektryczny: (c) Ufoludek.pl / GT
Zobacz też:
> Najbardziej zakorkowane miasta
> Ciekawostki o samochodach kolekcjonerskich